Wandeling Offida - Reisverslag uit Castorano, Italië van Mark Rikxoort - WaarBenJij.nu Wandeling Offida - Reisverslag uit Castorano, Italië van Mark Rikxoort - WaarBenJij.nu

Wandeling Offida

Door: miekemark

Blijf op de hoogte en volg Mark

05 Juni 2012 | Italië, Castorano

Warme zonnestralen likten mijn gezicht, reden om het mooie weer te aanschouwen en op te staan. De luiken had ik de avond er voor al iets opengezet om de nachtelijke tintelingen en frisse buitenlucht mijn longen vol te blazen. De dag overdenkend was een heerlijke dag, mooi weer, een beetje wind, een graad of 23. La Mamma van Alessio had weer heerlijk gebakken, traditioneel een heerlijk cake en abrikozentaart. Na het ontbijt besloten we richting Offida te gaan, een kleine middeleeuws plaatsje bovenop de heuvels. Het landschap is schitterend, verschillende kleurschakeringen, gemaaide weilanden, eeuwenoude olijfbomen, veel niveauverschil. Mensen vinden vaak dat alleen Toscane dit mooie landschap kent, maar wij weten wel beter. Le Marche is net zo mooi, zo niet mooier, minder toeristisch, veel vriendelijkere mensen, en vooral heerlijk eten en goedkoop volgens Hollandse begrippen. Vandaag begint de wandeling in het centrum van Offida met haar eeuwenoude muren, wallen, smalle straatjes, een prachtig piazza di popollo. Kleine winkeltjes met oude dametjes die hun kunsten vertonen met handwerk, overheerlijke pasta en delicatessewinkeltjes, caffeebar, restaurantjes die niet allemaal open waren, maar waar wij bij een zijn bleven steken.

Slenterend door Offida begon de wandeling redelijk steil naar beneden, denkend dat we ook nog terug moesten lopen maar dan naar boven. De natuur is er prachtig, op de achtergrond vogels en verder helemaal niets, de stilte, heerlijk. De zon had zijn ups en downs, en scheen door de bomen en af en toe door de wolken. Op sommige plaatsen was de wind behoorlijk, dat ik het soms koud had. Maar met flink doorstappen krijg je het gelukkig warm. Beneden aangekomen kreeg we een schitterend aanzicht van Santa Maria della Rocca. We besloten even een appeltje te eten waarop Mark in de enige plas van de hele omstreek volledig tot zijn enkels wegzakte dat dit wel enorm hilarisch eruit zag. Haha. De reis terug viel eigenlijk best mee. Ik had met mijn nieuwe wandelschoenen flink de pas erin en het ging best voortvarend. Conditioneel ging best goed. Na de wandeling zijn we beland bij een enorm goed restaurant waar we voor 30 euro pp een 5 gangen verrassingsmenu inclusief wijnen voorgeschoteld kregen. Het restaurant heette Cantina del Picchio, een echte aanrader om te proberen, mocht je in de buurt zijn. Alle producten zijn vers en heerlijk. Na het uitgebreide eten, besloten we om nog even een zwembadje te doen.
Een heerlijke eerste dag. Morgen beloofd ook een mooie dag te worden.

Afsluiter: Limoncello, een slaapmutsje.